Athens
School of Fine Arts
Visual
Arts Semester Courses. Spring 2017
April
-May
Beyond Hestia
This
course focuses on the dramatic changes brought about by modern art in
the exploration of appearances through the gradual suppression of
enclosed plastic volume, all the way to its full opening (Cubism,
Futurism, Constructivism, Suprematism). This aporetic process is
translated as an opening to a cosmological dwelling, and presupposes
a “cosmopolitan” view of territorial space. There might be a
parallel process of challenging permanent ancestral residence, with
the tectonic rigidity of form characteristic of archaic sculpture as
well as of the formalist reading of architecture, but in practice the
exercise of a thought and a discourse that defines issues of
identity, cultural particularities and questions of self-management
almost always includes the idea of a symbolic stable residence. There
is a need to belong, and the metaphorical expression of this need is
the house, even if the choice to belong is not related to any
particular building. Maybe in the end escape from dwelling does not
exist in practice, but reveals a need for a moving stability, a
dwelling adjusted to the requirements of moving.
Ανώτατη
Σχολή Καλών Τεχνών
«Εικαστικές
Τέχνες – Σεμινάρια Εαρινού Εξαμήνου”
2017
Απρίλιος-Μαιος
Πέρα
από την Εστία
Το
περιεχόμενο της ενότητας επικεντρώνεται
στις δραματικές αλλαγές που επέφερε η
μοντέρνα τέχνη στην διερεύνηση των
φαινομένων με την σταδιακή κατάργηση
του περίκλειστου πλαστικού όγκου μέχρι
το πλήρες άνοιγμα του (κυβισμός,
φουτουρισμός, κονστρουκτιβισμός,
σουπρεματισμός) ως απόρροια μιας
διαδρομής, η οποία μεταφράζεται με τους
όρους ενός διανοίγματος σε μια κοσμολογική
κατοίκηση και η οποία προϋποθέτει μια
«κοσμοπολιτική» αντίληψη του εδαφικού
χώρου. Ενδεχομένως υπάρχει μια παράλληλη
πορεία αμφισβήτησης της μόνιμης
πατρογονικής κατοικίας με την τεκτονική
ακαμψία της φόρμας που χαρακτηρίζει
την αρχαϊκή γλυπτική όπως και τη
φορμαλιστική ανάγνωση της αρχιτεκτονικής,
στην πράξη όμως η άσκηση της σκέψης
και ενός λόγου που ορίζει ζητήματα
ταυτότητας, πολιτισμικές ιδιαιτερότητες
και ζητήματα διαχείρισης του εαυτού
σχεδόν πάντα εμπεριέχει την ιδέα μιας
συμβολικής σταθερής εστίας. Υπάρχει η
ανάγκη κάπου να ανήκεις και το μεταφορικό
όχημα που φέρει αυτήν την ανάγκη είναι
το σπίτι ανεξάρτητα αν η επιλογή του να
ανήκεις κάπου δεν σχετίζεται με κάποιο
συγκεκριμένο κτίσμα.
Ίσως
τελικά η διαφυγή από την κατοικία να
μην υφίσταται στη πράξη αλλά να αποκαλύπτει
μια ανάγκη μεταφερόμενης σταθερότητας,
μια εστία που προσαρμόζεται στις
απαιτήσεις της μετακίνησης.
Bibliography
/ Βιβλιογραφία
Gaston
Bachelard, La poetique de l'espace (Παρίσι : PUF, 1957)
Boccioni,
Scritti
editi e inediti
(Μιλάνο:
Feltrinelli, 1971)
Apollonio
Umbro, Futurist
Manifestos
(Λονδίνο:
Thames and Hudson, 1973)
Antonio
Sant’ Elia /Filippo T. Marinetti “Φουτουριστική
αρχιτεκτονική»,
(επιμ.)
Ulrich
Conrads: Programme und manifeste zur Architektur des 20
(Braunschweig: Friedr.Vieweg & Sohn, 1964)
Naum
Gabo και Anton Pevsner, "The Realistic Manifesto".
Charles
Harrison
and
Paul
Wood,
Art
in
Theory
1900-1990 (Cambridge,
Massachusetts:
Blackwell,
1992): 297-299.
Theo
Van Doesburg, "Sixteen Points of a plastic Architecture",
in Theοdore
M. Βrown,
The work of
G.Rietveld Architect,
(Utrecht : A.W.Bruna and Zoon, 1958)
Jonathan
Jones, A House is not a Home, Frieze 55, (Nov.
-Dec.
2000 ) :84-89
Martin
Heidegger
“...dichterisch
wohnet der Mensch"...
/Ποιητικά
κατοικεί
ο
άνθρωπος..."
Δίγλωσση
έκδοση. Μετάφρ. Ιωάννα Αβραμίδου. Επιμ.
Γ. Ξηροπαΐδης. (Αθηνα:Πλέθρον, 2008).
Martin
Heidegger,
“Bauen
Wohnen Denken” /Κτίζειν,
κατοικείν, σκέπτεσθαι.
Δίγλωσση
έκδοση. Μετ. Γ. Ξηροπαΐδης. (Αθηνα:Πλέθρον,
2008)
Θεόφιλος
Καΐρης: «Γνωστική - Στοιχεία Φιλοσοφίας»,
Εισαγωγή και επιμέλεια: Νικήτας
Σινιόσογλου, Καΐρειος Βιβλιοθήκη,
Εκδόσεις Ευρασία, Άνδρος 2008.
Rosalind.
E Krauss, Passages in Modern Sculpture (Λονδίνο: Thames and
Hudson, 1977).
Κ.
Μάλεβιτς, «Γραπτά», (Αθήνα : Βάνιας, 1992)
Ελένη
Μαχαίρα, Το μαύρο τετράγωνο του Καζιμίρ
Μαλέβιτς, (Αθήνα : Στιγμή, 2011)
Boris
Groys , Becoming Revolutionary: On
Kazimir Malevich
E-flux
Journal
#47 – σεπτ. 2013
http://www.e-flux.com/journal/47/60047/becoming-revolutionary-on-kazimir-malevich/
Sophia
Kishkovsky, There is more to Malevich’s Black Square than a hidden
racist joke, Moscow curators reveal, The Αrt Newspaper, 18
Νοεμβρίου 2015.
Thomas
Nail, Migrant Cosmopolitanism
John
E.Bowlt, Nicoletta Misler , Maria Tsantsanoglou The Cosmos of the
Russian avant-garde: Art and Space Exploration , 1900-1930,
(Thessaloniki: State Museum of Contemporary Art, Costakis Collection,
2010)
Κωστής
Βελώνης, “Το εργαστήριο ως καλύβα”,
στην Ελάχιστη Δομή, Σκηνές της καλύβας,
επιμ.
Αποστόλης Αρτινός (Αθήνα: εκδ. Κριτική,
2014)
Kostis
Velonis, Conflicts in the City : Between Apolis and Hypsipolis, South
Magazine
Ekaterina
Bobrinskaia, On the threshold of the cosmos : the instict of
lighteness and cosmic consciousness in The Cosmos of the Russian
avant-garde: Art and Space Exploration, 1900-1930 (Thessaloniki :
State Museum of Contemporary Art, Costakis Collection, 2010, p.88)
Artists
Alphonse
Allais, Combat
de nègres dans une cave,1897/Malevich,
rectangle
and circle
, 1915–1915,
Black
Square
1915/Giacomo Balla, Complesso plastico colorato di
linee-forze,1914-1915/ Umberto
Boccioni, “Sviluppo di bottiglia nello spazio”, 1912 / Rodchenko,
spatial constructions, 1918/ El
Lissitzky, Wolkenbügel, 1925, El
Lissitzky, Proun works, 1919-1927 /
Schwitters
“Merzbau” 1923-1943/ Gabo, Diagram
showing volumetric (I) and stereometric (II) cubes“
1937 / Gordon Matta Clark Splitting”, 1974/Rachel Whiteread,
House, 1993/ Robert Smithson “Partially buried woodshed”,
1970,“Hotel Palenque”,1969 Gregor Schneider, Totes
Haus u r, 1985 -, Cube Hamburg, 2007/