Tuesday, March 29, 2022

Ο Καλλιτέχνης ως ακροβάτης

Ο Καλλιτέχνης ως ακροβάτης 

 

 

 

Τέχνη στο συγκείμενο (Art in context 

Η σχολή του Slapstick/ Slapstick School

ΑΣΚΤ -Χειμερινό εξάμηνο/ Εαρινό εξάμηνο

Αμφιθέατρο νέας βιβλιοθήκης,  Πειραιώς 256

Κωστής Βελώνης

 

Βιβλιογραφία 

 

AbelLydia. “Jester to His Majesty the People” or Jester to His Majesty the Soviets: Politics of Clowning During the Russian Civil War.” Master of Arts, Theatre Department, Miami University, Oxford, Ohio, 2009.  

https://etd.ohiolink.edu/apexprod/rws_etd/send_file/send?accession=miami1249526440&disposition=inline

 

Barris, Roann. “The Life of the Constructivist Theatrical Object.” Theatre Journal, Vol. 65, No. 1 (March 2013): 57-76.

 https://www.jstor.org/stable/41819822

Bowlt, John E., “Constructivism and Russian Stage Design.” Performing Arts Journal, Vol. 1, No. 3 (Winter, 1977) : 62-84.

  https://www.jstor.org/stable/3245250

Beeson, Nora, Meyerhold, Vsevolod. “Farce.” The Tulane Drama Review, Vol. 4, No. 1 (Sep., 1959) :139-149.

 https://www.jstor.org/stable/1124810 

Brown,  Marilyn R.,  "Miss La La's" Teeth: Reflections on Degas and "Race." The Art Bulletin, Vol. 89, No. 4 (Dec., 2007) : 738-765.

 

 https://www.jstor.org/stable/25067359 

 

Golub, Spencer. Clockwise-Counterclockwise (The Vowelless Revolution).” Theatre Journal, Vol. 56, No. 2 (May, 2004): 183-203.

 https://www.jstor.org/stable/25069419

 

Theodore de Banville. “Le saut du tremplin.”

 https://poesie.webnet.fr/lesgrandsclassiques/Poemes/théodore_de_banville/le_saut_du_tremplin

 

Baudelaire, Charles Η μελαγχολία του Παρισιού. Mτφρ.  Στέργιος Βαρβαρούσης. Αθήνα : Ερατώ, 2001. 

 

Baudelaire, Charles. “Le vieux saltimbanque.” Le Spleen de Paris, 1869.

https://fr.wikisource.org/wiki/Le_Vieux_Saltimbanque

 

Cary, Elisabeth Luther. “The Last of Lautrec.” Parnassus, Vol. 3, No. 8 (Dec., 1931) : 1-3. 

https://www.jstor.org/stable/770558 

 

Clair, Jean, Theberge, Pierre. The Great Parade Portrait of the Artist as Clown. Galeries Nationales du Grand Palais, National Gallery of Canada, New Haven: Yale University Press; Ottawa : National Gallery of Canada, 2004.

 

      Croce, Fernando F., “Sawdust and Tinsel”, Slant Magazine, November 25, 2007.

https://www.slantmagazine.com/film/sawdust-and-tinsel-2/ 

 

CrespelleJean PaulH Καθημερινή ζωή στη Μονμάρτη τον καιρό του ΠικάσοΜτφρΓιώργος Σπανός.Αθήνα : Παπαδήμα, 1997.

 

Deák, František, “The Agit Prop and Circus Plays of Vladimir Mayakovsky.” The Drama ReviewTDR, Vol. 17, No. 1, (Mar., 1973) : 47-52. 

https://www.jstor.org/stable/1144791

 

 Ernoult, Nathalie. “Suzanne Valadon.” Collection art moderne - La collection du Centre Pompidou, Musée national d’art moderne, sous la direction de Brigitte Leal, Paris, Centre Pompidou, 2007.

https://www.centrepompidou.fr/fr/ressources/oeuvre/cpg8rdy

 

 

      GenetJeanΟ σκοινοβάτης. Mτφρ. Χριστόφορος Λιοντάκης.  Αθήνα : Καστανιώτη, 1992.

 

       Gilman Sander L., “Polemic: Religion as Aesthetic Form: Observations on Fellini's I Clowns.”, Diacritics, Vol. 1, No. 2 (Winter, 1971) : 56-58

       https://www.jstor.org/stable/465084

 

Herbert, Robert L., “Seurat and Jules Chéret.”  The Art Bulletin, Vol. 40, No. 2 (Jun., 1958): 156-158 

https://www.jstor.org/stable/3047765

 

 

Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. Αισθητική. Mτφρ. Χρήστος Γιακουμής, Αθήνα : Εκδόσεις Νομική Βιβλιοθήκη, 2010.

 

 

Jacob, Pascal.  “Clown in the Variety Show.” Les Arts du Cirque 

https://cirque-cnac.bnf.fr/en/clown-variety-show

 

 

LaMothe, Kimerer.  “For Nietzschelife's ultimate question was: 'Does it dance?” Aeon, 3 March, 2020.

https://aeon.co/ideas/for-nietzsche-lifes-ultimate-question-was-does-it-dance?fbclid=IwAR08dSfW5osJoKU7mPbHnam4UrrBpgHdF1woJNBNMffL37gdw1dDkzz38XI

 

Λοιζίδη, Νίκη. «Το προσωπείο του καλλιτέχνη – σαλτιμπάγκου.» Το ΒΗΜΑ,  24 Νοεμβρίου 2008.

       https://www.tovima.gr/2008/11/24/opinions/to-proswpeio-toy-kallitexni-saltimpagkoy/

 

McCullagh, Janice. “The Tightrope Walker: An Expressionist Image.” The Art Bulletin, Vol. 66, No. 4 (Dec., 1984) : 633-644.

 https://www.jstor.org/stable/3050478

 

Mormando, Franco. “Of Clowns And Christian Conscience: The art of Georges Rouault”, American Magazine, Nov. 24 , 2008. 

https://www.americamagazine.org/issue/677/portfolio/clowns-and-christian-conscience

 

Nevil, D., “Obituary: Jerome Medrano.” Independent 30 November 1998.

https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/obituary-jerome-medrano-1188258.html

 

Nietzsche, FriedrichΗ χαρούμενη επιστήμη Ι, Ευγένεια και χυδαιότηταMτφρ.  Ζήσης Σαρίκας, Θεσσαλονίκη: Νησίδες, 2004. 

  

Nietzsche, FriedrichΗ χαρούμενη επιστήμη ΙΙ, Εμείς οι απάτριδες. Mτφρ. Ζήσης Σαρίκας , Θεσσαλονίκη: Νησίδες, 2004.  

 

      Nietzsche, FriedrichΤάδε έφη Ζαρατούστρας. Mτφρ. Δ.Π. ΚωστελένοςΑθήνα : Δαμιανός, 2013. 

 

Ξανθάκης, Γιώργος.  «Ο ουμανισμός στο σινεμά: La Strada (1954) του Federico Fellini.”, Ιούλ. 17, 2019.

https://fermouart.gr/2019/07/17/ο-ουμανισμοσ-στο-σινεμα-la-strada-1954του-federico-fellini/

 

Pace, Alessandra, “To Fail, Fail Again, Fail Better.”, in Broken Fall , Rise and Fall in Pictures, edit. Giovanni Iovane, Alessandra Pace, Milano: Silvana editoriale, 2010.

 

Pastoureau, Michel.   Το ρούχο του διαβόλου. Mτφρ- επιμ. Α. Καρακατσούλη, Αθήνα: εκδόσεις Μελάνι, 2003.  

 

Rémy, Tristan (επιμ.) Tornano i clown. Milano: Medusa, 2017. 

 

Rilke, Rainer Maria. Οι Ελεγείες τού ΝτουίνοMτφρ., επίμ. Μαρία Τοπάλη, Αθήνα: εκδόσεις Πατάκη, 2011.

 

Rilke, Rainer Maria,  Die Fünfte Elegie / The Fifth Duino Elegy, μτφρ. Leonore Hildebrandt & Tony Brinkley 

https://www.academia.edu/3704522/_The_5th_Duino_Elegy._By_Rainer_Maria_Rilke._Trans._with_Leonore_Hildebrandt._With_translator_s_note

 

     Sooke,  Alastair.  “Why the circus fascinated modern artists.”, BBC.com 7 March, 2017.

     http://www.bbc.com/culture/story/20170306-why-the-circus-fascinated-modern-artists

 

    Starobinski, Jean. Το πορτραίτο του καλλιτέχνη ως σαλτιμπάγκου. Mτφρ. Χαρά Μπακονικόλα-Γεωργοπούλου, Αθήνα : Εξάντας , 1991.

 

    Turner, Jo. Beissbarth, Ev. Footscray Community Arts Centre (ed.), Women's Circus : leaping off the edge. North Melbourne : Spinifex Press, 1997.

 

Weihe, Richard. Über den Clown: Künstlerische und theoretische Perspektiven.  Bielefeld: transcript,  2016. 

 

 

Films /Performances

 

 

Seurat’s Circus Sideshow: A Hypnotic Work

https://www.youtube.com/watch?v=IiwDsr7if4A  

Henri de Toulouse-Lautrec, 'La Clownesse Cha-U-Kao,' 1895

https://www.youtube.com/watch?v=CoaLILH4bdo

 

Cha u kao TOLOUSE-LAUTREC

https://www.youtube.com/watch?v=WNfPNxPceME

 

Grock The Clown - Stage Performance ("Bühnen-Sketch", 1931)

https://www.youtube.com/watch?v=PMvL8rV1ssI

 

Grock does his famous chair trick

https://www.youtube.com/watch?v=JuwJ0DzqWN4

 

La Strada, Felini, 1954 

https://www.youtube.com/watch?v=CucHyXsxCU8

 

La Strada. Fellini. Final Scene.

https://www.youtube.com/watch?v=rR-JvfjXS9M

 

Martin Scorsese on ''La Strada''

https://www.youtube.com/watch?v=LaHn_AlcODM

 

"I Clowns" di Federico Fellini - Il Funerale 

https://www.youtube.com/watch?v=3GwkHV9pLU0

https://www.youtube.com/watch?v=kiDpsAqVjis

 

Η νύχτα των σαλτιμπάγκων (Gycklarnas Afton) dir. By Ingmar Bergman

 

https://www.youtube.com/watch?v=-LN6Zsv8xeU&t=609s

https://www.youtube.com/watch?v=MbS35qxKxe0

 

 

The Freaks, dir.by Tod Browning, 1932
https://www.youtube.com/watch?v=GjzvvYX8hmk 
https://www.youtube.com/watch?v=39Bnk6VU53Y
https://www.youtube.com/watch?v=kRhY9M7IamA 
 

 

Meyerhold's Biomechanics

https://www.youtube.com/watch?v=eoq8_90id2o&t=256s

 

 

Alexander Calder performs his "Circus", Jean Painlevé, 1955 

https://www.youtube.com/watch?v=t6jwnu8Izy0