Wednesday, March 15, 2017

The Plasticity of Libido After the Dillema of Abstraction and Figuration

Athens School of Fine Arts
Visual Arts Semester Courses. Spring 2017

The Plasticity of Libido After the Dillema of Abstraction and Figuration 

In some recent artistic practices, there is an approach that betrays the libido, in both its Latin sense as “desire” and its Freudian interpretation. In this section, we will see how “arts plastiques” borrow their ability to use supple materials from the vocabulary of psychoanalysis. We will focus on a certain sculpture and a certain three dimensional painting, in modern and contemporary art, that are viewed more on the level of matter than on the level of geometry. Our main guide to a critical examination of formless matter will be Georges Bataille’s ideas expressed in the journals Documents (1929-1930) and Acéphale (1936-1939). We will also discuss corresponding cases, in the history of music, of music viewed on the level of matter (the history of percussion instruments, the recording tape, the body as a musical instrument in embodied performance through sensors).

Ανώτατη σχολή καλών τεχνών
«Εικαστικές Τέχνες – Σεμινάρια Εαρινού Εξαμήνου” 2017

Η πλαστικότητα της λίμπιντο μετά το δίλημμα της αφαίρεσης και της αναπαράστασης

Σε κάποιες πρόσφατες καλλιτεχνικές πρακτικές υπάρχει μια κατεύθυνση που προδίδει τη libido, τόσο με την έννοια της λατινικής σημασίας της ως “επιθυμία” όσο και με την φροϋδική ερμηνεία του όρου. Στην συγκεκριμένη ενότητα θα διαπιστώσουμε πως οι “πλαστικές” τέχνες δανείζονται την ικανότητα για τη χρήση των εύπλαστων υλικών από το λεξιλόγιο της ψυχανάλυσης. Θα εστιάσουμε σε μια γλυπτική όπως και σε μια διευρυμένη ζωγραφική στη μοντέρνα και στη σύγχρονη τέχνη η οποία γίνεται αντιληπτή περισσότερο στο επίπεδο της ύλης και λιγότερο της γεωμετρίας. Οδηγός για μια κριτική αξιολόγηση της άμορφης ύλης θα αποτελέσουν κυρίως οι ιδέες του George Bataille μέσα από τις περιοδικές εκδόσεις Documents (1929-1930) και Acéphale (1936-1939). Αντιστοιχίσεις στην ιστορία της μουσικής, σε περιπτώσεις μουσικής η οποία γίνεται αντιληπτή στο επίπεδο της ύλης (ιστορία των κρουστών, μαγνητοταινία, το σώμα ως μουσικό όργανο στην embodied performance μέσω αισθητήρων).

Βιβλιογραφία/ Bibliography

Yve-Alain Bois & Rosalind Krauss, «Base materialism» in L' Informe. Mode d'Emploi. (Paris: Centre Georges Pompidou, 1996).

Georges Bataille, «Le bas materialisme et la Gnose», Documents, no 1, 1930

Georges Bataille, Ηλιακός πρωκτός, μετ. Κ. Παπαγιώργης (Αθήνα: Νεφέλη, 1980)

Salvador Dali “De la beauté terrifiante et comestible, de l’architecture Modern style”, Minotaure 3–4 (Paris: Editions Albert Skira, 1933)

Gilles Deleuze et Claire Parnet, Dialogues (Paris : Flammarion, 1977)

Denis Hollier, “The labyrinth, the pyramid and the Labyrinth” in Against Architecture : the writings of Georges Bataille (Cambridge, Massachusetts, London : The MIT Press,1992)

Ben Highmore “Imager-breaking , God -making Paollozi's Brutalism, October 136, Spring 2011

Jamer Hunt, Ingestion / The Shelf-Life of Liquefying Objects, Cabinet magazine, Issue 13, Spring 2004

Rosalind E. Krauss, “No More Play” in “The Originality of the Avante-Garde and Other Modernist Myths” (MIT Press, 1986)
Lewis Kachur, An afternoon on the outskirts of european history : Salvador Dali's Dream of Venus Pavilion in Displaying the Marvelous, Marcel Duchamp, Salvador Dali, and Surrealist Exhibition Installations (Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 2001).

Julia Kristeva, Pouvoirs de l'horreur : essai sur l'abjection (Paris : Édition Seuil, Collection : Tel Quel,1980)


Lemi, E. and Serafin S. (2016). Researching Gesture as a Multi-Sensory Haptic Feedback. In: Musical Gesture as Creative Interface. p.79-80

Lemi, E. (2016) Visual Narration in Sonic Ambience: a Case Study based on Tiberius Grotto, In: Ar- chaeoacoustics, The Archaeology of Sound II Conference, OTS Foundation, pp.81-92

Lucretius, On the Nature of Things (De Rerum Natura), transl. by Martin Ferguson Smith (Indianapolis & Cambridge: Hackett, 1969)

J. Laplanche & J.-B. Pontalis, Λεξιλόγιο της ψυχανάλυσης, μετ. Β. Καψαμπέλης, Λ. Χαλκούση, Α. Σκουλήκα, Π. Αλούπης. (Αθήνα: Κέδρος,1986), σ.385
Micheal Leiris, “Alberto Giacometti," Documents no 1, 1929
Piero Manzoni, “Free Dimension” in Charles Harrison and Paul Wood (eds.), Art in Theory 1900–2000: An Anthology of Changing Ideas, Oxford 1993, σ.709
Anthony Vidler, Homes for Cyborgs in The Architectural Uncanny: Essays in the modern unhomely (Cambridge, Massachusetts, London : The MIT Press,1992

Kostis Velonis “Alfred Jarry and Asger Jorn: The Epicurean Influence as Social “Swerve”

Κωστής Βελώνης, “Η γλυπτική της επιθυμίας”, Αυγή της Κυριακής, 31 Μαιου 2015

Βλάσσης Kανιάρης/ Nίκος Κεσσανλής/Γιώργος Λαζόγκας/ Ντόρα Οικονόμου/ Κώστας Σαχπάζης/ Μαρία Γεωργούλα/ Παντελής Χανδρής /Νανά Σαχίνη/Γιώργος Σαπουντζής/ Poka Yio
Vlassis Caniaris/ Nikos Kessanlis/Yorgos Lazongas/Dora Economou/Kostas Sahpazis/Maria Georgoula/ Pantelis Chandris/Nana Sachini/Poka Yio/Yorgos Sapountzis/
Μedardo Rosso/ Αlberto Βurri/ Lucio Fontana's Ceramica Spatiale/Piero Manzoni's 'Achromes','Artist's Shit' /John Latham/ Alina Szapocznikow / Dali's 'Dream of Venus Pavilion' 1939 /Antoni Tapies / Rauschenberg's 'Combines'/ Bernard Requichot's 'Reliquaires'/ Giacometti's Bord games/ Eduardo Paolozzi's lecture, ICA, London, 1958/ Paul McCarthy & Mike Kelley--Heidi, 1992


Keywords: plastizität der Libido- freie Beweglichkeit / L'informe (Formless) versus l'art informel / Dirty Abstraction/ / L'abject -Julia Kristeva/ Bas materialisme – Georges Bataille/ Agencement -Gilles Deleuze /Between Abject and Grotesque/ Sculpture hysterique-Dali/Karl Marx's 'Warenfetischismus' / Abjection as Swerve / Clinamen -Lucretius.