Wednesday, March 1, 2017

The Impossible Return and the Question of Diaspora


Athens School of Fine Arts
Visual Arts Semester Courses. Spring 2017


The Impossible Return and the Question of Diaspora

The aim of the class is to attempt to juxtapose different approaches to critical discourses around the notion of sculpture in the expanded field. Symptoms that range from the modernist abolition of the enclosed sculptural mass, to recent affinities of the sculptural medium with an architectural conception of contemporary cultural production will be examined through an interdisciplinary methodology including essays and conversations with artists and scholars.

In the aftermath of a subversive modernism nowadays, the effect of this opening up will enable the emergence of a vital space which ultimately is literally inhabited.

How does contemporary art respond to the violent but also conscious displacements or to the experience of exile and Diaspora? How are the morphological narratives affected by a revision of the dominant narratives on the static view of an obsolete territorial and gender identity? How can we still have a sense of urgency designed into a sculpture that translates the precarious form of employment? How does this quest for mobility translate into the traditional artistic media? Ultimately, are there still any viable reasons why we should be fascinated by the tectonic rigidity of the form?
Focusing on student’s identity as artists and social beings we take into consideration the fact that visual arts are also connected to other arts, innovative technology, human studies and science.
The class is subdivided into 3 chapters, one for each of the spring months: 

MarchThe plasticity of libido after the dillema of abstraction and figuration 
April: Beyond the border
May: Games of scale; from the architectural model to dollhouse 
Every Thursday 11:00 - 3:00 at the old library room 
Lecturers: Esther Lemi, Kostis Velonis
up to 30 students (listeners are welcome); subscribe until Feb 28 at 30wanderers@gmail.com   

Ανώτατη σχολή Καλών τεχνών
«Εικαστικές Τέχνες – Σεμινάρια Εαρινού Εξαμήνου” 2017

Η αδύνατη επιστροφή και το ερώτημα της διασποράς

Στόχος του μαθήματος είναι να αναρωτηθούμε μέσα από μια διεπιστημονική μεθοδολογία πάνω στα συμπτώματα της σταδιακής κατάργησης του περίκλειστου πλαστικού όγκου, του ανοίγματος του σχεδίου και της πανοπτικης προδιάθεσης του τεχνολογικού υλικού ώστε να καταδείξουμε τις συγγένειες προς μια αρχιτεκτονική σύλληψη της σύγχρονης πολιτισμικής παραγωγής.

Στον απόηχο μιας ανατρεπτικής νεωτερικότητας οι συνέπειες αυτής της διάνοιξης που φέρουν το ρήγμα στην παραδοσιακή αυτονόμηση του έργου τέχνης θα αντιπαρατεθεί από μια αναλυτική προσέγγιση που κάνει ορατές τις κατασκευαστικές λεπτομέρειες του έργου και επιτρέπει την ανάπτυξη ενός ζωτικού χώρου μέχρι την κυριολεκτική κατοίκηση του.

Αυτή η χωρική κατεύθυνση θα αποδοθεί εξίσου στις κοινωνικές επιστήμες , όπου θα αναδειχθούν εκείνα τα χαρακτηριστικά που επιτρέπουν την απομυθοποίηση τόσο από τους κανονιστικούς κώδικες μιας 'ομαλής' σύλληψης του έργου τέχνης όσο και από μια οντολογική εδραιστική αντίληψη της σχέσης του υποκειμένου με μια αυστηρή γεωγραφική ζώνη.

Πώς ανταποκρίνεται η σύγχρονη τέχνη στις βίαιες αλλά και στις συνειδητές παρεκτοπίσεις όπως και στην εμπειρία της εξορίας και της διασποράς; Πώς μια αναθεώρηση των κυρίαρχων αφηγήσεων πάνω στη στατική αντίληψη μιας παλιωμένης ταυτότητας του εδαφικού και του φυλετικού επιδρά στις μορφολογικές αφηγήσεις; Πώς μπορεί να υφίσταται ένας σχεδιασμός του επείγοντος σε μια γλυπτική που μεταφράζει τις επισφαλείς μορφές εργασίας; Πώς μεταφράζεται αυτή η αναζήτηση της κινητικότητας στα παραδοσιακά εκφραστικά μέσα; Τελικά υπάρχουν ακόμη βάσιμοι λόγοι όπου μπορεί να μας γοητεύει η τεκτονική ακαμψία της φόρμας;

Μάρτιος : Η πλαστικότητα της λίμπιντο μετά το δίλημμα της αφαίρεσης και της αναπαράστασης
Απρίλιος: Πέρα από τα σύνορα
Μάιος: Παιχνίδια της κλίμακας: από το αρχιτεκτονικό μοντέλο για κουκλόσπιτο
Κάθε Πέμπτη 11:00-3:00 στην παλιά αίθουσα βιβλιοθήκης

Διδάσκοντες: Εσθήρ Λέμη, Κωστής Βελώνης