Friday, April 20, 2018

Xάρτινο Πιρπιρί ανάγνωσης και εξάσκησης της μνήμης


Δε θα μιλήσεις ποτέ αν δε θυμάσαι διαρκώς'
Xάρτινο Πιρπιρί ανάγνωσης και εξάσκησης της μνήμης
(Αρχιτέκτονες της φάλαινας σε διάλογο με τη Φοίβη Γιαννίση)

Ξαναφτιάχνουμε το πατρόν του Πιρπιρί αλλά αυτή τη φορά από μόνο μία συνεχή επιφάνεια, η οποία κατασκευάζεται από περίπου 1000 ρόμβους. Οι ρόμβοι επιτρέπουν την πτύχωση της επιφάνειας του ενδύματος. Φοριέται κανονικά με το γιλέκο μπροστά ή αντίστροφα σαν ποδιά, με το γιλέκο στην πλάτη. Τα σχεδιασμένα σύμβολα χρησιμοποιούνται ως ‘κείμενο’, σημειογράφημα (ή παρτιτούρα) για αυτοσχεδιασμό απαγγελίας. Ανάλογα με τον τρόπο φορέματος διαβάζουν και αυτοσχεδιάζουν οι γύρω σου κοιτώντας σε ή διαβάζεις εσύ που το φοράς ως ποδιά. Ο ρόμβος είναι το σχήμα που κυριαρχεί στην υφαντική λαϊκή τέχνη σε όλον τον κόσμο, εξαιτίας του τρόπου που εξυφαίνεται η επιφάνεια πόντο πόντο. Οι ρόμβοι όμως την ίδια στιγμή γίνονται ‘ομιλούντα’ σύμβολα, αναπαριστούν τον κόσμο και τις κοσμοαντιλήψεις των κοινωνιών που χρησιμοποιούν τα υφαντά, όπως για παράδειγμα το μοτίβο του Ασπροπόταμου, το οποίο είναι κάτι παραπάνω από τον παραπόταμο του ποταμού Αχελώου και τον τόπο γέννησης του παππού μας. Ο Ασπροπόταμος είναι και ο ουράνιος θόλος με τους 12 αστερισμούς στα μάτια της/του εξασκημένης/νου αναγνωστριας/τη. Τα σύμβολα που φέρουν οι ρόμβοι μας είναι βασισμένα σε ποιήματα της Φοίβης Γιαννίση. Κοπάδια, πλυντήρια, τραίνα, φτέρες, κατσίκια, αυτοκίνητα, μοίρες, τυριά, σιδέρωμα, δουλειά, λεφτά, στρατός, γάμοι και διαζύγια, βουνά, πλαγιές και πεδιάδες, εξωσωματικές γονιμοποιήσεις και άλογα μπλέκονται, επαναλαμβάνονται και ξανα-αποκτούν νόημα όπως όταν ανακαλούμε στη μνήμη τα συμβάντα του παρελθόντος προκειμένου να λύσουμε το γρίφο του μέλλοντος. Το Πιρπιρί ανήκε σε μόνο μία γυναίκα. Τη συνόδευε στον επίγειο βίο της και στο επέκεινα.